מבט מהעבר אל עבר העתיד – עונה חדשה בשפית הבאה 6

יעל איבר | צילום: מנדי אור Comments Off on מבט מהעבר אל עבר העתיד – עונה חדשה בשפית הבאה 6
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

ראיון עם השפית מירי זורגר – יעל איבר

 

תחרות השפית הבאה עונה 6 נכנסת להילוך ראשון, הנבחרת שלנו כבר נסגרה. עשר מתמודדות תפסו את מקומן בנבחרת. וכעת כל שנותר להן הוא לשמור על מקומן בעשירייה הפותחת.

ניצלתי את ההזדמנות, רגע לפני שמתחילה התחרות הגדולה, כדי לדבר עם השפית מירי זורגר, על מה שהיה וגם על מה שצפוי בעונה הקרובה. אז בטרם יעטו המתמודדות את כפפות המטבח שלהן, לפני שיושחזו הסכינים, פניתי למירי זורגר שליוותה את תחרות השפית הבאה מעונתה הראשונה, והיא משמשת כמנחה של המתמודדות כמו גם השופטת שלהן בסוף התהליך.

 

איך הכול התחיל?

 

לפני ארבע שנים התחלנו את תחרות השפית הבאה. זה היה אחרי שהתוכנית ניחוחות שבת הייתה משודרת במשך שנה וחצי, והייתה אז פחות מודעות לאוכל. אוכל היה נושא שפחות מדובר, יותר דיברו על פטיפורים. היה לי חשש כשנכנסנו לתחרות, לגבי הרמה של המתמודדות. אבל כשקיבלנו את המתכונים הופתעתי לטובה. במתכונים גם ראיתי שהמאזינות עשו שימוש בתכנים שעלו בתוכנית, וראיתי שהן מפנימות את הדברים.

בעונות הראשונות היה ניתן להתרשם בשלבים הראשונים של התחרות מהמתכונים בלבד, המאזינות תיארו את המנות, לפעמים ציירו את המנה. כל הויזואליות הפיזית לא הייתה קיימת, כמעט עד לשלב הגמר. וזה משהו שהיה מאוד חסר, כי גם כשאתה מנסה לדמיין את המנה, ולראות אם היא עומדת בקריטריונים של כמות נוזלים לעומת כמות יבש, זה עדיין לא דומה לראייה של המנה.

 

מה חשבת על הידע הקולינרי של המאזינות של התוכנית לפני התחרות?

 

במהלך כל התוכנית הקפדתי לשמור על קשר עם המאזינות, והאינטראקציה עם המאזינים הייתה מאוד חשובה לי. הידע הקולינארי ההתחלתי שלהן היה יחסית מינימאלי. לא הייתה חשיפה לעשבי תיבול, מבחינת גבינות הכירו רק את מה שבסטנדרט. ובמהלך השנים הייתה התקדמות בתחום הזה.

 

היה לך חשוב שהמתכונים בתחרות יהיו מקוריים וחדשניים?

 

בהחלט. כבר מהעונה הראשונה לא פסלתי את האופציה של להיעזר במתכונים ממקורות אחרים, אבל חיפשתי לראות את הפן האישי של המתמודדות. למשל בהכנת פשטידה ישנם כללים שיש לעמוד בהם על מנת שהפשטידה תצליח: שתהיה כמות מסוימת של ירק, כמות מסוימת של קמח, וכמות מסוימת של ביצים. אבל כאן נכנסת החדשנות והיצירתיות. ניתן לשנות את הירק, ניתן לשנות את התיבול. השילובים השונים הם אלו שחושפים פן שונה בכל מתמודדת.

 

היו מקרים שבהם כבר מהמתכון ראית שהוא לא טוב, שמהמתכון הזה תצא סוליה?

 

כן, ואת זה יכול לראות גם מישהו שלא למד טכנאות מזון. בעונה הראשונה של התחרות קיבלתי מתכון של פשטידת ירקות, שהיה מורכב משלוש ביצים ושלוש כוסות קמח. זאת יציקה שגם אם היו מוסיפים לה המון ירקות זה לא היה עובד. היחס בין הקמח לביצים בפשטידה צריך להיות מתון, לא היו שם מספיק נוזלים בשביל לאזן את המנה. מצד שני גם עוגה בחושה זה לא היה, כי לא היו שום חומרי התפחה. לפני ששולחים מתכון חשוב לנסות את המנה.

אחד הדברים החשובים ש"מתכונאי" (אדם שעיסוקו לחבר מתכונים עבור חברות, אלו מופיעים בד"כ על אריזות של חומרי גלם שונים י.א) עושה, הוא לנסות את המתכון שלו שלוש פעמים.

זה שהמתכון הצליח פעם ראשונה עוד לא אומר על הדיוק שבמתכון. רק אחרי שהמתכון עמד במבחן שלושת הניסיונות וצלח את שלושתם, ניתן לשחרר אותו לציבור הרחב.

 

אילו דברים נוספים ראית במתכונים של המתמודדות בעבר?

 

היו מקרים שקיבלתי ממאזינות מתכונים שאני פרסמתי בעיתונים או נתתי בתוכנית. המתמודדות היו מדויקות מאוד, ונאמנות למתכון שנתתי. זה אומנם החמיא לי, אבל בתחרות חיפשנו לראות את החדשנות של המתמודדות. גם אם לקחתן מתכון שלי, בואו תעשו בו טוויסט ותביאו משהו אחר. המאזינה שעשתה שימוש במתכון שלי, אפילו לא התאמצה. היא לקחה חוברת מתכונים שהוצאתי לאירוע מסוים, צילמה את הדף מהחוברת ושלחה אותו. מאחר ושוחחנו על זה הרבה התוכנית, ככל שהתקדמנו בעונות העניין הזה הלך ודעך.

 

אז מה קרה קודם הידע של המתמודדות עלה או שרף התחרות עלה?

 

קודם עלה האיכות של המתמודדות השתפרה. בכל עונה ראיתי את התוצאות של המתמודדות במשימות שניתנו להן וכשהן עמדו בהצלחה במשימות ראיתי, שניתן לעבור שלב נוסף. מאוד יפה לראות את ההדרגה הזאת לאורך כל העונות של תחרות השפית הבאה.

 

את יכולה לתת דוגמא להדרגה הזאת?

 

בעונה הראשונה למשל, הייתה מתמודדת שהביאה לגמר מנות מאוד יפות, והפרזנטציה שלה לא הייתה מלהיבה בלשון המעטה. היא פחות שמה את הדגש על זה. אז נכון שהאוכל היה טעים, אבל סגנון ההגשה היה נעדר מקוריות ומאכזב. ובאותה עת הערתי על כך, על אף שהיו כאלו שצקצקו על הביקורתיות הרבה, אבל נשארתי נאמנה לשיטתי. ואכן ראיתי שבעונה השנייה זה הביא לתוצאות טובות יותר. הייתה התקדמות גם בסגנון ההגשה לאורך העונות, גם השימוש שנעשה בחומרי הגלם. גם באופן הגשת המתכונים הייתה התקדמות, עברנו מעידן הכתב לעידן הדפוס. בעונה השלישית החלו להתלוות למתכונים שנשלחו אלינו לאולפן תמונות. וכשהגענו אל הגמר, ראינו שתהליך הניפוי היה נכון, ושהמתמודדים שהגיעו לשם היו ראויים.

 

מה היה שוני מבחינה הפקתית באירועי הגמר במהלך העונות?

 

הגמר הראשון היה יחסית מינורי (נערך בביתה של מירי זורגר י.א), את הגמר השני ערכנו באולפני רדיו קול-חי, לשם זומנו המתמודדות עם המנות. בעונות הרביעית והחמישית הגמר כבר נערך מעל במה במסגרת תערוכת "בעלבוסטע". כשאירוע הגמר היה המופע שחתם את היום המיוחד הזה, שכל כולו עסק במזון, ובסדנאות שונות בתחום.

אל הגמר המיוחד, הגיעו המתמודדות עם מנה ששקדו על הכנתה בבית. ובמהלך הערב שתי מתמודדות, התמודדו ראש בראש במשימה שבוצעה בלחץ של זמן ובסופה נבחרה מתמודדת אחת, שהוכתרה כשפית הבאה.

 

פוגשים את המתמודדות במגרש הביתי שלהן

 

העונה הזאת שינתה את כללי המשחק, והיא שונה לחלוטין מהעונות הקודמות.

את המתמודדות פגשנו כבר משלב הגיוס הראשוני, באודישנים שערכנו בשלושת המוקדים: חולון, ירושלים ופתח תקווה. הצלחנו לקבל מדגם מייצג של הציבור החרדי וניתן לראות איך התחום הקולינארי התפתח בציבור הזה. יש כאן ממש נקודת מפנה. בנאדם שמבשל ומארח בבסיסו הוא אדם טוב לב, משם זה מתחיל לדעתי. אם לא אוהבים לארח א"א לפתח את הקטע הזה. כמה אפשר לגוון ולפתח כשמבשלים לשלושה אנשים? זה כל ה"מאמאות" האלה שאוהבות לבשל. וראינו את זה גם באודישנים השנה, כשהיה צריך רק לטעום מהמנה, המתמודדות הביאו בכמויות גדולות ובלב רחב.

 

פוגשים את המאזינות באודישנים

 

המפגש עם המאזינות היה מאוד מחמם את הלב, ראינו את המאזינות כשהן נושאות עמן את המחברות שמוקדשות למתכונים שמובאים בתוכנית "ניחוחות שבת" [מדי יום ה' בין 11:00 – 12:00 (ע"פ לוח השידורים החדש י.א)]. המאזינות מקשיבות באופן הדוק לתוכנית ומתנסות במתכונים, זאת הייתה הרגשה מאוד טובה לשמוע שהמתכונים שלי מככבים על השולחנות של מאזינות רבות. האהדה של המאזינות נותנת הרבה כוח להמשיך לחדש ולתת מתכונים נוספים.

בנוסף לקהל המאזינות הצעירות לתוכנית, יש גם קהל מאזינות גדול של נשים בוגרות, שהן וותיקות בתחום המטבח, ומכירות די הרבה מתכונים. וגם הן מוצאות חידוש בתוכנית ונעזרות בטיפים שמובאים בתוכנית. טיפים שמקלים על העבודה במטבח, שמסייעים לשמור על מראה אחיד של המנות, טיפים של הערכות לאירוח כשיש כמויות גדולות של אנשים.

 

מה הרמה של המתמודדות בעונה הנוכחית?

 

היה מעניין לראות שהמתמודדות שהגיעו לתחרות, הן נשים שעובדות ועסוקות, ושתחום הבישול הוא הדבר שמשמח אותן ונותן להן חדווה. ניתן היה לראות את המקצועיות שלהן. ראו שהמנות שהובאו התבססו על מתכונים שנוסו כמה וכמה פעמים. הייתה עלייה של כמה מדרגות מהעונה הקודמת לעונה הנוכחית. ראו את זה באופן בולט בפרזנטציה שהייתה מאוד מושקעת. הופתעתי, כי לא ציפיתי לזה.

 

האם ההפתעה הגיעה גם מכיוון חומרי הגלם?

 

אהבתי לראות מתמודדת שעשתה שימוש בפסטה בצורת קונכיות גדולות וצבעוניות שאותה היא מילאה. שזה דבר מאוד יפה ועכשווי, וזה דבר שגם לא פשוט למצוא.

גם החברה שלוקחת חסות ראשית בתחרות הזאת נותנת מענה נכון לכל עקרות הבית בחומרי הגלם שלה, וההתנסות במוצרים הללו ודאי תוביל את המתמודדות לשימוש קבוע בהם.

 

מה המשקל שאת נותנת כשופטת בהשקעה של מתמודדת במנה? מה לגבי מתמודדת שטרחה והתפיחה את לחם השיפון שלה 15 שעות, או מתמודדת שהכינה את הפסטה בעצמה למנת הלזניה שלה?

 

בשלניות מתחלקות לשתיים: אלו שאוהבות להשקיע, לטרוח ולהוציא מנות של מיליון דולר, וזה דבר שמתבטא גם בטעם, ואלה שאוהבות את זה זריז, מהיר ועצבני. הכי מהר שהן יכולות לעשות, הכי יפה וכמובן שיהיה גם הכי טעים. כי כאמהות לילדים שצריכות להאכיל 6 – 7 פיות של ילדים בארוחת הצהריים אנחנו לא נכין מנת גורמה של נתחוני פרגית בבצלצלי שאלוט. זאת מנה שבד"כ מכבדים איתה שבת או חג, כשמגיעים אורחים. זאת לא מנה שמכינים ביומיום. במנה כזאת יש השקעה, לא השקעה ברמה שלא ניתן להכין, אבל צריך לקלף את בצלצלי השאלוט. צריך לחתוך את הפרגיות ולהשרות אותם ולטגן את הנתחונים כשהם מקומחים. לכן כשאני מסתכלת על מתכון אני רוצה לראות שהוא קל להכנה, מהיר, ושהטוויסט בו הוא בפרזנטציה. העיתוי בהכנת כל מנה הוא חשוב. מנה של עוף ממולא היא לא מנה שמתאימה ליומיום. היא מתאימה לאירוע בסגנון ויקטוריאני, כמו שולחן בבתי מלוכה או בבתי עשירים, כשהמנות מונחות על השולחן במגשים מוכספים. בבית שלי אני מעדיפה לעשות הגשה אישית, ולא להגיש את העוף כשהוא על ראשו וכרעיו. כי היום אנשים מתביישים לגשת אל העוף השלם ולנסות לפרק אותו לנתחיו.

 

אז מה חדש?

 

בעונה הזאת כל המשימות מתבצעות מולנו, כך אנחנו יכולים לראות את שיטת העבודה של כל מתמודדת. עניין בסיסי ומהותי ביותר בהכנת מזון הוא השמירה על סביבת עבודה נקייה ומאורגנת תוך כדי העבודה. בעונה זו המדד שלנו יהיה הרבה יותר מדויק, כשנכריז בסופו של דבר על השפית הבאה עונה 6.

את כל הפעילות העונה אנחנו מלווים גם באתר האינטרנט שלנו, שם תוכלנה המאזינות לראות את המתכונים של המתמודדות בכל משימה ומשימה, כמו גם את התמונות של המנות כפי שהן הגיעו אלינו בכל השלבים.

הבלוג מלח פלפל של יעל חוזר וגם בלוג שלי, שילווה את התחרות, ועוד דברים רבים וטובים שיעניקו למאזינים שלנו את התחושה שהם לוקחים חלק ממשי בתחרות.

 

חשיפה לקוראים לפני התוכנית הראשונה עם הנבחרת?

 

המשימה הראשונה שניתנה לנבחרת היא משימת ההיכרות. כל מתמודדת הייתה צריכה להביא לנו מנה, שלשיטתה תאפיין אותה בצורה הטובה ביותר. אם תתבונן במנה שמגיש לך אדם, תוכל להכיר אותו ברובד עמוק יותר.

 

מירי, לסיום, מה הולך להיות בגמר?

 

מבלי לחשוף יותר מדי פרטים על האירוע, אני יודעת שמספר הכרטיסים באירוע הגמר הולך להיות מוגבל. אז כדאי שתעקבו אחרי הפרסומים. כי הגמר, הולך להיות מעניין.

 

אז שתהיה לנו עונה שישית מוצלחת במיוחד, ומי ייתן שהשפית הטובה ביותר תנצח.

 



0 תגובות